Gerumo ir egoizmo sąveika.. by Fėja

Posted by KitokiaFeja on 20 Rgp 2009

Egoizmas - pirmenybės teikimas savo, o ne kitų ir visuomenės reikalams, savimeilė, savanaudiškumas.

Daug daug metų sakau, kad visi žmonės egoistai. Ne egoistų nėra, yra tik prisipažįstantys ir ne.
Kažkodėl visuomenėje susiformavo, kad egoistas būtinai yra blogas žmogus. Egoizmas yra pradinė, t.y. veiksmus įtakojanti savybė. Pavyzdžiui, man nepatinka matyti liūdintį žmogų. Todėl pasistengiu jį pralinksminti, išklausyti, jei kuo galiu - padedu. Tai darau iš egoistiniu paskatų - man nepatinka, stengiuosi padaryti, kaip patinka. Is šono žiūrint nieko negaunu mainais, bet realiai gaunu - pašalinu nemalonų dirgiklį.

Jei nukrypti toliau prie gerumo sąvokos, tai spinduliuojamo gerumo pačio savaime praktiškai nėra. Pats savaime gerumas sąmonėje egzistuoja tik tada, kai mes ji gauname, t.y. jaučiame iš aplinkinių. Darome kažką gero, nes mum tai patinka (pašalinami nemalonūs reiškiniai, patinka jausmai, rezultatai) , arba todėl kad reikia (tai dažnai vadinama pareiga, o už neatliktas pareigas vienaip ar kitaip yra baudžiama), arba todėl kad siekiame (galimos) naudos (aš padedu tau, gal tu kada padėsi man.. Aš padedu tau, nes noriu, kad darytum tą ar aną ir su laiku iš to gausiu kad ir moralinės, idėjinės naudos). Bet pala, naudos siekimas sau, tai jau egoizmo forma :)

Gal ne be reikalo kai kurios doktrinos teigia, kad žmogus besirūpindamas savimi rūpinasi ir visuomene.
Kogero svarbu ties čia prijungti etinio minimalizmo vieną idėją, kad žmogus turėtų elgtis taip kaip nori tol, kol tai nekiankia aplinkiniams.

Neigiamu egoistu, t.y. besirūpinančiu savimi ir nekreipiančiu dėmesio, kad kažkam kitam kenkia tokie poreikiai ar elgesys … gali būti kiekvienas, kogero, be išimties. Tam tereikia tinkamų aplinkybių.


Viena iš egoistinės visuomenės dalelių.. Fėja

Kopijuoti viešai paskelbtą tekstinę, vaizdinę, garsinę ir kitokio pobūdžio medžiagą pateiktą šiame tinklapyje galima tik pridedant nuorodą į tinklapį (blogą).

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Patiko (0)

Rodyk draugams

Comments

14 Responses to “Gerumo ir egoizmo sąveika.. by Fėja”

  1. ewal on Rugpjūtis 20th, 2009 10:47

    o kas yra egoizmas? jeigu tai galvojimas apie savo interesus, tai tikrai - kitokių žmonių ir nebūna, lygiai kaip nebūna (sveikų) žmonių negalvojančių apie nieką apskritai. siekimas patenkinti savo interesus - čia kažkur instinktų lygyje, išlikimo sąlyga. o jeigu egoizmas - tai siekimas patenkinti savo interesus kitų sąskaita, tada tvirtinimas, kad visi be išimties yra egoistai, būtų kiek perspaustas. tikiu, būna žmonių kurių gerumas ir meilė artimui yra visiškai ne iš išskaičiavimo “tu man - aš tau”. kita vertus, tobulų žmonių ir nebūna, nereikia to ieškoti. krikščionybė teigia, kad visi žmonės puolę, ir vienintelis Dievas yra tobulas. kažką panašaus matyt pasakytų ir kitos religijos, gal tik kitokia forma.

  2. KitokiaFeja on Rugpjūtis 20th, 2009 11:06

    Siekimas patenkinti savo interesus kitu saskaita, mano nuomone, yra viena is egoizmo formu, bet ne vienintele. Is tikro, tai meile artimam irgi yra gana egoistiska (velgi mano akimis). Pvz mamos instinktai liepia uztikrinti gera isgyvenima vaikui, jei vaikui kas nors negerai, jei jam nesiseka - motina kencia, jei jam sekasi - ji dziaugiasi. Psichologiniame, pasamoningame lygmenyje tai gali buti laikoma egoizmu, geru emociju siekimas sau, tuo paciu siekiant isvengti neigiamu emociju. Meile ir visokiariopa pagalba - tai priemones, procesas ir salutiniai teigiamu emociju siekimo sau padariniai. Nors siaip sakoma, kad motinos meile nera egoistiska.

  3. Ryszard Rudy on Rugpjūtis 20th, 2009 11:16

    Mano nuomonė yra ta, kad viskas, ką mes darome - darome dėl saves. Visada galutinis rezultatas yra mūsų pačiu pasitenkinimas. Nors, kada mes darome kažką, kas mmes padarėm, kas mums ne yra malonu, mes darome tai tik dėl to - kad ne butu blogiau. Jeigu labai brutalu duoti pvz.: Filmuse “Pjuklas”, žmonės verčia save žaloti ir jie tai daro, nes nori išgyventi.
    Bet yra tokiu žmoniu, kuriems dydesnis malonumas yra kai kitam žmogui yra malonu. Čia jau iš savo patirties galiu pasakyti. Kaikuriuos dalykus darau tiesiog iš to, kad man patinka kai kažkokiam žmogui yra gerai ir prie to prisidėjo mano ranka. Toks malonus pojutis tesiasi ilgiau nei kažkam pridariau nemalonumu. Vieni tai vadina dievišku džiaugsmu. Ir praktiškai nesitikiu nuo to žmogaus kažkokios padėkos ar to pačio. Tik tikiu, kad kažkas paims iš manęs pavyzdį ir padės kitam. Mano malonumas yra kitų žmonių laimė, dar gėriau kai nors kažkokia dalis tos laimės yra nuo manes - tada jaučiuosiu reikalingas šitam pasauliui… nors ir mažais veiksmais.
    Mano egojizmas yra mano laimė, kad nuo manes yra kažkoks pozityvas šiame pasaulyje. =]

  4. ewal on Rugpjūtis 20th, 2009 14:49

    kievienas žmogus kitus mieruoja pagal save. šita nuvalkiota frazė iš tikrųjų reiškia, kad žmogus negali įsivaizduoti ir jausti jausmų, kurių jis pats nėra patyręs. jeigu žmogus pats nėra patyręs nesavanaudiško gerumo, visos kalbos apie nesavanaudiškumą jam atrodys kaip veidmaniavimas. jeigu moteris/mergina/mergaitė nėra patyrusi motiniškų jausmų, žinoma, verkiantį kūdikį raminanti motina jai atrodys kaip “ieškanti teigiamų emocijų sau pačiai”. dar esu girdėjęs versiją, kad tėvai vaikais rūpinasi tik tam, kad būtų kas juos pačius (tėvus) prižiūrėtų senatvėje. bet koks mėginimas prieštarauti, atremiamas kerzavišku “tu pasąmonėje sieki to ir ano, ko tu iš tikrųjų sąmoningai nesuvoki”. ir taškas. nes cinikas yra tas, kuris itin gerai suvokia savo ir kitų pasąmones, o visi kiti aplink akli kaip tik ką išsiritę viščiukai.
    šiaip tai rašinėlis nestiprus. iš temos “man jau 13 - mane paliko bachūras - reiškia meilė neegzistuoja”.

  5. KitokiaFeja on Rugpjūtis 20th, 2009 15:16

    ewal-> is tikro dabar pasakei standartines frazes, kurias isgirstu is po savo teiginiu apie egoizma snekant su kitais zmonemis. Gal kam pasirodys keista, bet, manau, tu teisus.

    Tai ka as apibudinau irase, tai yra tiesiog kitoks zvilgsnis i tai kas vyksta nuolat, ir apie puse, apie kuria turbut net nesusimastom. As stoviu uz pozicija, kad egoizmo ne visos formos yra blogos ir nematomas egoizmas gali padeti zmonem kurti gera nuotaika, laime kituose zmonese. Neveidmainiskai, o tiesiog tikedamiesi rezultato - kito zmogaus buvimo laimingu.. ir vien tuo pasitenkindami.

    “verkiantį kūdikį raminanti motina jai atrodys kaip “ieškanti teigiamų emocijų sau pačiai”. tėvai vaikais rūpinasi tik tam, kad būtų kas juos pačius (tėvus) prižiūrėtų senatvėje”
    Ir as tokius pasakymus girdejau. Bet cia jau krastutiniai siam irase apibudintos idejos pateikimo variantai. Ir nemanau, kad jie yra visai teisingi.

    P.S. hm.. dabar tik susimasciau, kad jau keli menesiai manes niekas cinike neisvadino :D

  6. ewal on Rugpjūtis 20th, 2009 16:34

    Aš taves nevadinau cinike. Čia tu sau priskiri nepelnytus laurus. Ir šita “diskusija” tapo nuobodi - žodžių tąsymas, ne daugiau. Tu sakai “kitoks žvilgsnis”. Ne-a, brangioji Fėja. Čia pas tave ne žvilgsnis kitoks. Čia tu žodžiams priskyrei kitas reikšmes. Tik tiek.

  7. Ryszard Rudy on Rugpjūtis 20th, 2009 20:49

    Fėja, dabar mes dviese tokie esam. ;D

  8. vetytaametyta on Rugpjūtis 21st, 2009 08:24

    Na, juk mokoma “mylek savo artima kaip pats save”.. jei nemylesi saves, nemokesi myleti kitu, nes kaip zinosi, kada gerai jauciasi kitas? Nemylintis saves zmogus nemoka ir kitu myleti, bet is ju reikalauja meiles sau, nieko neduodamas. O juk meile - savotiski mainai.
    +1. Uz idomia tema ir kaip visad originalu poziuri

  9. KitokiaFeja on Rugpjūtis 21st, 2009 08:39

    ewal-> as ir nesakiau kad isvadinai, tiesiog priminei, kad niekas jau seniai neisvadino. Ir pastebejau kad mano tikrasis cinizmas po truputi blesta. Zodziu tiesiog susimasciau.

    Daznai mano asmeniniame zodyne zodziams priskiriamos kitos reiksmes.. gal kartais jau nebeskiriu to, nuo kito poziurio.
    Man malonu kai uzsuki ir pakomentuoji ;) visad priverti pamastyti, o ne tik siaip kazka lepteli. Aciu.

    Ryzas-> Ne, ne dviese. Pazistu gana daug zmoniu su tokiu poziuriu, em, t.y. kitaip interpretuojanciu sia savoka.

    vetytaametyta-> tikrai taip. Visiskai tau pritariu. Bet svarbu, kad zmogus nebutu kaip kiausinis, ir jame tilptu ne tik jausmai ir mintys apie ji pati, bet ir liktu vietos kitiems. Meile sau yra gerai, kol jos ne per daug. Kaip sakant, viskas turi buti su saiku.

  10. Ryszard Rudy on Rugpjūtis 21st, 2009 12:40

    Nemanau, kad tu intepretuoji savaip tik ŠIA savoka. Mes matome pasaulį tik taip, kaip jį išmokome matyti. =] Žmonės gyvena skirtingus gyvenimus - ir skirtingai jį mato. ^^

  11. ALGdas on Rugpjūtis 23rd, 2009 23:52

    Mykėk savo artimą kaip pats save - viską ir pasako.
    Ir galėtų būti ne diskusija, o nagrinėjimas, tyrinėjimas, kaip ir dėl ko žmogus myli save.. Ir gal paslaptingiausia - kaip…

  12. virginijus gustaitis on Rugpjūtis 25th, 2009 10:59

    faktas,nereik matyti tik juodo arba balto.
    žmonės bijo tobulėti ir jie padaryti fanatikai,nes jiem yra primestos tokios vertybės, žmonės bijo domėtis kitom religijom,kultūrom(kitaip tariant bijo tobulėti,nes bus nesuprasti visuomenės) ir smerke kitus nes jie galvoja kad tai fanatizmas

  13. virginijus gustaitis on Rugpjūtis 25th, 2009 11:04

    visos problemos dėl per daug sureikšmintų materealių vertybių.
    miestų gyventojai pastoviai stresuoja , vidutiniam bute ir name gyventi yra sveikatai kenksmingiau nei prie gatvės sėdėti.
    Fėjai rekomenduočiau daugiau pasidomėti sistemos politika.
    Sokratas: už demokratija blogiau tiktironija.

  14. Janna Zirker on Gruodis 16th, 2011 03:31

    Grand poteau peut I à traduire Polonais pour notre blogs abonnés ? Merci

Leave a Reply